חאלו"ם - חינוך אישי לצמיחה ומנהיגות

נערות בשרתתוכנית חאלו"ם – חינוך אישי לצמיחה ומנהיגות

תפיסת החאלו"ם, המכוונת את השיח הבין-אישי והקבוצתי בביה"ס, מבוססת על יסודות הפסיכולוגיה החיובית. תפיסתנו החינוכית בחט"ב שרת רואה בעין הוליסטית את התלמיד כאדם בעל חוזקות, כישורים אישיים ויכולות טבעיות ונרכשות המסוגל להציב לעצמו מטרות ולנהל את חייו מתוך אחריות אישית
להשגתן. ביה"ס מעניק לתלמיד את התנאים הפיזיים, הרגשיים והלימודיים שיסייעו לו להתקדם לעבר מטרותיו ומקיים סדירויות ושגרות המאפשרות תהליכי התפתחות וצמיחה אישיים לתלמידיו.

אנו מאמינים שתוכנית חאלו"ם כפי שהיא מיושמת בבית ספרינו מעודדת תפיסת עולם הרואה בכל יחיד מנהיג של עצמו כאדם וכתלמיד המסוגל לפתח תמונת עתיד אישית ולנהל את חייו על פיה.

תהליך הצמיחה והאחריות למנהיגות מתפתח באופן ספירלי לאורך שלוש שנות לימודיו בביה"ס ונשען על שלושה בסיסים: מורה, ילד/ה, הורה. כל אחד מאבני יסוד אלה הינו גורם משמעותי הכרחי בתהליכים הרגשיים, החברתיים והפדגוגיים אותם עובר התלמיד בביה"ס.

מורה – במהלך השנתיים הראשונות בחטיבה (ז-ח) לכל כיתת אם שני מחנכים. כל אחד מהם אחראי על ליווי אישי של תלמידיו, מעקב אחר תפקודו הלימודי, הרגשי והחברתי וקשר רציף עם הוריו. זאת, על מנת לאפשר למורה ולתלמיד קיום תהליכים פסיכו – פדגוגיים משמעותיים. שיעורי החינוך מתקיימים במעגלי
שיח בחצאי כיתות במקום וזמן קבועים. המחנך משמש מאמן, מנטור אישי לתלמיד ולעתים אף להוריו. יחסי הקירבה והקשר האישי המתפתח משפיעים רבות על תפיסתו של התלמיד את עצמו כאדם וכתלמיד.

ילד/ה – ביה"ס מציע ומעודד את תלמידיו לתרום מיכולותיהם וכישוריהם במסגרות מנהיגות שונות: מועצת תלמידים, פרחי של"ח, מדריכי של"ח, כתבים לעיתון ביה"ס, התנדבות בקהילה, תורנויות בית ספריות לשמירה על הסביבה, חבורת זמר, נבחרות ספורט, נבחרת דיבייט באנגלית ועוד. לכל תלמיד/ה הזדמנות שווה להוביל ולהשפיע.

הורה – ההורים שותפים מלאים לתהליכי הצמיחה של ילדיהם ומשפיעים על תפיסתם של הילדים את ביה"ס. ככאלה, אנו רואים חשיבות רבה בשיתופם בתהליכים השונים. מעגלי שיח משותפים להורים וילדים/ות מונחים ע"י המחנכים בשלבים שונים ויוצרים הזדמנות להיכרות, קירבה ושיתוף.

כיתה ז': אני והקבוצה
א. התלמיד עובר תהליך היכרות עם עצמו ועם חבריו לקבוצה דרך 5 השאלות:
1. מי אני? – הכרת החוזקות האישיות, היכולות והכישורים האישיים.
2. מהיכן הגעתי? – חשיבותה של המשפחה, המורשת והמטען הרגשי והערכי של התלמיד המעצב את תפיסתו את עצמו ואת העולם סביבו.
3. לאן ארצה להגיע? – למידה על כוחו של הדמיון והחלימה, תיאור תמונת עתיד
4. כיצד אגיע לשם? – רכישת כלים מעשיים להשגת מטרות הלכה למעשה
5. כיצד אדע שהגעתי? – מבחן המציאות והתבוננות רפלקטיבית על פעולות שעשה התלמיד בדרך להשגת המטרה.

כיתה ח': מטרות וחלומות
לאחר שהכירו התלמידים את חוזקותיהם ורכשו מיומנויות שיח בקבוצה, הם מתוודעים לכוח והשפעת הדמיון על חיינו. יצירת תמונת עתיד ובכלל ראיית החלום האישי בראשם מאפשרת לתלמיד לגזור מהם את מטרותיו בהווה. התלמיד לומד על יכולותיו להחליט כיצד ירצה לראות את עצמו בעתיד ולהתוות את צעדיו בהתאם לתמונה זו.
תלמידי כיתה ח' לומדים את מודל SMART להצבת מטרות בכלל ולמטרות לימודיות בפרט. בהנחיית המחנך מחליט התלמיד על מתווה פעולה להשגת המטרה.
SMARTIME הינו מודל לתהליך אימוני אותו מקיים המחנך בקבוצות של 5-4 תלמידים בקבוצה, 5-4 מפגשים לאורך המחצית השנייה של שנת הלימודים. מטרת התהליך האימוני הינה לקדם את המשתתפים לעבר מטרותיהם תוך שימוש במיומנות הנחייה ואימון בסיסיים ורפלקציות התלמידים על התקדמותם
והתקדמות חבריהם לקבוצה. תוכנת המשוב האינטרנטית משמשת גם היא בסיס לשיח אימוני זה.

כיתה ט': רואים רחוק
התלמיד משתמש בכלים שרכש בשנים הקודמות לתכנון עתידו כתלמיד המכוון לביה"ס התיכון בו ירצה ללמוד ו/או למגמה ייחודית בה ירצה להשתתף בביה"ס התיכון. השימוש בשפת החינוך האישי מאפשר המשך איתור חוזקות, הצבת מטרות אישיות ולימודיות והובלת פעולות להשגתן ע"י התלמידים הבוגרים.
בשלב זה משפרים את הכלים והמיומנויות בכל הקשור לארגון זמן, הצבת יעדים ותהליכי רפלקציה על התהליך כולו.