ציונות והיסטוריה של עם ישראל

הארכיון הציוני המרכזי הוא מוסד של ההסתדרות הציונית העולמית, ומעמדו נקבע בהחלטות שהתקבלו בקונגרסים הציוניים הכ"ד (1956), והכ"ו (1965). אתר זה מאפשר לכל גולש גישה לאוספים השמורים בארכיון, למסמכים המצהיבים המגוללים באלם קול את תולדות האומה. מטרותיו העיקריות של הארכיון הן לאסוף תיעוד, לשמר, לחשוף ולאפשר גישה של הציבור לחומר הארכיוני של התנועה הציונית. הארכיון הציוני משמש כארכיון היסטורי של ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, קרן קימת לישראל, קרן היסוד והקונגרס היהודי העולמי. בנוסף, מופקדים בו גם ארכיונים של ארגונים ושל מוסדות היישוב היהודי בארץ וכן כ- 1,500 ארכיונים אישיים. בין הארכיונים האישיים אפשר למצוא את הארכיונים של מנהיגי התנועה הציונית והקרנות הלאומיים ואישים שונים, שעיקר מפעל חייהם התבטא בעשייה ציונית בתנועה הציונית בארץ ובחו"ל ובבניין הארץ. אוספי הארכיון כוללים: תיקים ודברי דפוס, אוסף מפות ותכניות, אוסף תצלומים, אוסף כרזות וכרוזים, אוסף עיתונים וכתבי עת, ספרים, אוסף סרטי מיקרופילם, אוסף פריטים מוזיאליים ואוסף פריטים קוליים. תוכלו למצוא שם, למשל, מסמכים סרוקים כמו אוסף תצלומים של ויצ"ו, גירוש יהודי תל אביב ב- 1914, גירוש בן גוריון ובן צבי מא"י, "הדסה", המגילות הגנוזות ועוד.

 

ידיעה הסטורית שבועית למורים ולתמידים, מלווה בפעילות מתוקשבת ובהצעות לפעילות מאוצרות הספרייה הלאומית

 

בתוך אתר הארכיון הציוני המרכזי. בארכיון מסמכים נבחרים ותצלומים. תוכלו למצוא שם, למשל, את הדף הראשון בכתב ידו של הרצל, של הספר "אלטנוילנד" (1899), או סריקה של תעודת העיתונאי של הרצל.

 

הג'וינט הוא ארגון יהודי הומאניטרי הפועל ביותר מ- 90 מדינות, על מנת לסייע ליחידם ולקהילות במצוקה. ראשית התיעוד של הארגון החלה ב- 1914. בארכיון ניתן למצוא חומרים אודות פעילות הארגון. על מנת לראות את המסמך כולו, יש ללחוץ על look inside ולהוריד את הקובץ כממסמך PDF.

 

לקסיקון לתרבות ישראל – כלי שפותח בשיתוף מט"ח ואבי חי. מאות ערכים וסרטונים העוסקים התרבות ישראל.

 

אתר העמותה למורשת משה שרת נועד להעניק למשתמשים מידע נרחב על האיש והמדינאי משה שרת – על פועלו ועל השקפותיו המדיניות והציוניות – ולאפשר להם נגישות נוחה לארכיון העמותה, המכיל שפע מיסמכים המשקפים את מורשתו העשירה. כמו-כן מספק האתר מידע על פעילויות העמותה ותוכניותיה.

 

מאמרים וספרים סרוקים בנושא: א"י, יהדות ספרד והמזרח, יהדות צפ"א במלח"ע 2, ירושלים, קהילות ישראל במזרח, רבנים, ציונות, לאדינו. באדיבות יד יצחק בן צבי.