דבר היועצת לשנה האזרחית החדשה

דבר היועצת

מחדר היועצת – "חודש למניעת שימוש בסמים ואלכוהול"

כבכל שנה, במהלך חודש דצמבר מציינת מערכת החינוך את "החודש למניעת שימוש בסמים ובאלכוהול". גם השנה נציב את הנושא על סדר היום החינוכי של תלמידינו בכלל, ושל תלמידינו המתבגרים בפרט, ונזמין אותם לשיח וללמידה.

תקופת ההתבגרות ממקמת את בני נוער במעין צומת דרכים שבין המשיכה להנאה, לצמיחה ולכיף לבין הדאגה והבדיקה העצמית. התלבטות שאף מתחדדת ביתר שאת עת המתבגרים נתקלים בחומרים משני תודעה אלכוהול וסמים.

בצומת זה הם מוצאים עצמם מתלבטים בין "הבטחה" להנאה משוחררת, נטולת עכבות שמאפשרת להם להשקיט קולות של דאגה, בושה, חוסר בטחון ואשם, לבין בחירה אחראית, מודעת ומוגנת שמביאה עמה אחריות עמוקה, צורך בנקיטת עמדה ויכולת להציב לעצמם גבולות. רוב המתבגרים והמתבגרות חוצים את הצומת הזה בבטחה. שלמים עם עצמם במידה שמספיקה להם כדי לשהות בנפתולי הגיל וכאביו, לזהות כי הם נמשכים ל"מקסמי" החומרים והבטחתם, אך עדיין למצוא בתוכם חוסן פנימי ומידה של אחריות שעוזרים להם להימנע מליפול לצריכת אלכוהול או סמים.

אחרים נעצרים בצומת ואין בהם די כוח לסמוך על עצמם. חלקם מתוך הפיתוי הגדול לאתגר את עצמם ולחוות חוויות קיצון, ואחרים מתוך כאב וספק – האם אצליח להתמודד עם הבעיות שלי בלי לברוח לשתייה או לעישון? האם אצליח להצחיק ולהיות אהוב בלי השפעת האלכוהול? האם אצליח להישאר אהודה ושייכת גם אם לא אעשן או אשתה עם החבר'ה?

כנשות ואנשי חינוך, ששואפים להגן על התלמידים מפני השימוש בחומרים משני תודעה, אנו מבקשים לעמוד לצדם בשלושה רגעים בזמן:

  1. מבעוד מועד – הקנייה שיטתית ועקבית של מיומנויות רגשיות-חברתיות במסגרת שיעורי כישורי חיים – "שווה דיבור" , כך שהמתבגרים יגיעו לצומת ההתלבטות כשהם מצוידים במיומנויות וכישורים שיסייעו להם לעמוד בפרץ הלחץ החברתי, ובכללם מסוגלות עצמית, ויסות ,קבלת החלטות, שיתוף, פנייה לעזרה, וחוסן.
  2. בזמן אמת – כלים לעיבוד ההתלבטות באם להתנסות בחומרים, כלים לשיתוף מוגן ולהעמקה הן בחוויה הרגשית והן בלמידת ההשלכות של השימוש בחומרים משני תודעה.
  3. כל פעם מחדש – כלים להתמודדות יעילה לאורך החיים עם מצוקות ומשברים, מתוך עמדה של מחשבה גמישה, תקווה ותחושת שייכות.

חודש דצמבר הוא ההזדמנות שלנו להציב את הנושא על סדר היום הלימודי, החברתי והרגשי בבית הספר, לשזור את תכניו ומסריו בשיעורים השונים, לקיים מפגשי שיח בשיעורי "שווה דיבור " ליזום מעגלי שיח תלמידים ולהשתמש במשאבי הנהגת התלמידים וקבוצות העמיתים.

בשיח עם התלמידים נלך עמם בצעדים מדודים. נשמע את עמדותיהם ואת ההסבר שלהם ל"למה כן זה בסדר?", ונזמין אותם לשיח אמפתי ולא שיפוטי שיאפשר להם להרחיב את נקודת המבט מתוך עצמם ולבחון את ההשלכות של הבחירות שלהם.

בשיח עם צוותי החינוך נשים דגש על נושא איתור וזיהוי 'תלמידים בסיכון להשתמש' או 'תלמידים שמעורבים בשימוש בחומרים משני תודעה'. נשהה עם המורים על שיח פתוח אודות מורכבות המשימה ונאפשר להם להביע את עמדותיהם כלפיה. נעניק למורים כלים לניהול שיח רלוונטי, אמפתי וקשוב ונזמין אותם לתהליך של ביסוס אמונה מקצועית בצדקת הדרך ובכוחם להשפיע לטובה.

תהליך גיבוש הזהות הינו מרכזי בהתפתחותם של מתבגרים , והוא כורך בתוכו את הצורך בהתנסויות חדשות. במעבר מבית הספר היסודי אל חטיבת הביניים עסוקים הם במציאת מקומם החברתי בקרב קבוצת השווים . הצורך בשייכות הוא עוצמתי במיוחד. הזדהות המתבגר עם בני הגיל ואימוץ נורמות קבוצתיות של קבוצת ההשתייכות מהווה מקור לתחושת בטחון, מכוונת ומשפיעה עליו ועל התנהגותו, לעיתים גם בהקשר למצבי סיכון עבורו.

מתבגרים נוטים לקבל החלטות באופן אימפולסיבי תחת אשלייה של שליטה. בשל אפיוני הגיל הם נמצאים בסיכון לבצע מעשים שהם עשויים להתחרט עליהם בהמשך.

מרבית המעשנים החלו לעשן בגיל ההתבגרות. הסבירות להיות מבוגר מעשן גבוהה יותר אצל מי שהתחיל לעשן בגיל ההתבגרות. עישון טבק ממכר , מסכן את הבריאות ומהווה גורם מוות הניתן למניעה.

15% מהתלמידים בכתות כיתות ו' דיווחו כי התנסו בעישון סיגריות. כ־8% מדווחים על עישון סיגריות "מדי שבוע" וכ־%5 מעשנים "מדי יום". כ־25% מהתלמידים התנסו בעישון נרגילה. לעומת 9.19% בשנת 2014.

שיעורי ההתנסות של בני הנוער בגילאי 15-17 בסיגריות אלקטרוניות נמצאו בעלייה חדה מאוגוסט 2018 (10.9%) ועד אפריל 2020 (23.1%) במידה ותימשכנה מגמות ההתנסות הללו, צפויה הסיגריה האלקטרונית להפוך למוצר ההתנסות המוביל בקרב בני הנוער, כשער כניסה לעולם העישון.
כ- 7% מהתלמידים (ו, ח, ו-י) מדווחים ששתו חמש מנות משקה אלכוהולי או יותר תוך מספר שעות, לפחות פעם אחת ב-10 הימים האחרונים.

אז מה קורה אצלנו בחטיבה?
בשכבת ז' – נתמקד עם הילדים על השפעה חברתית – לחץ חברתי סביב נושא עישון הסיגריות /סיגריות אלקטרוניות / גז קצפות / נרגילות במסגרת שיעורי "שווה דיבור" כישורי חיים ע"י גלי היועצת.
בשכבת ח' – נכשיר קבוצת מנהיגות "עמיתים ומשפיעים" אשר יהוו שומרי סף ויקבלו הכשרה וידע להעברת התכנים בכיתות: ידע, הסברה ומניעת שתיית אלכוהול בקרב מתבגרים מתוך מחשבה כי "קבוצת השווים" היא המשמעותית בחיי המתבגר וילדים מקשיבים לילדים. כמו כן יתקיימו שיעורים בנושא במסגרת שיעורי "שווה דיבור" – כישורי חיים ע"י היועצת דלית.
בשכבת ט' – קבוצת העמיתים ומשפיעים משנה שעברה תקבל ידע בנושא מניעת שימוש בחומרים מסכנים ומשני תודעה ותעביר לתלמידים שיעורים בנושא. במקביל ניצן יועצת השכבה תעביר שיעורים בנושא במסגרת שיעורי "שווה דיבור" – כישורי חיים.

מצ"ב אגרת לקראת מסיבות השנה החדשה של שפי.
https://meyda.education.gov.il/files/shefi/samim/Silvester_2022/Igeret_Horim.pdf

בברכת שנה אזרחית טובה,

מנהלת ביה"ס רימונה בנדיבה 

וצוות היועצות
יועצת שכבה ט' – ניצן ניימן , יועצת שכבה ח' – דלית מורן טופר ויועצת שכבה ז' – גלי גלעד פלג